En voi väittää olevani niin aktiivinen pelaaja, että näillä muutoksilla olisi kovinkaan suurta vaikutusta minuun, tai minulla niihin, mutta onneksi se ei pyyhi pois mielipiteenvapauttani.
Sotimiseen ei minulla ole juuri mitään kehittävää sanottavaa. Onnistuessaan sisällissota olisi varmasti pelien aloittamista elävöittävä tempaus, mutta huomattava osa hahmoista ei ole sotureita, eikä heillä vaikuta juuri olevan mitään poliittisia mielipiteitäkään. Tietysti, sellaista ei aikaisemmin ole tarvinut miettiä, joten tämän kommentin voitte halutessanne jättää omaan arvoonsa.
Hallintokiista kuulostaa ainakin perusklassista hyvän ja pahan taistelua mielenkiintoisemmalta, mutta hyvistäkin yrityksistä huolimatta tällaiset kehittyvät usein loppujen lopuksi aika pienten porukoiden dominoimiksi, jolloin valtaosa vain putoaa alas toiminnan reunalta. Meillä on täällä jotain 70 hahmoa ja melkein 30 pelaajaa. Jos vain puoletkin olisi kiinnostuneita, se edellyttäisi jo 15 ihmisen jatkuvaa huomiointia ja vaikutusmahdollisuuksien ylläpitoa. Minä olen pudonnut, tai minut on tönäisty alas jo niin monesta sodasta, että se alkaa pikkuhiljaa maistua paperilta.
Ja entäs sitten kun sota loppuu? Mitä tekee se, josta tulee kuningas tai keisari tai mikä sitten tuleekaan? On hieman hämmentävää, jos valtakunnan ylin johtohenkilö ravaa yksikseen pienissä kylissä juopottelemassa ja tappelemassa. Toisaalta jos hänen ympärilleen muodostuu hovi, syntyy jälleen yksi pienen porukan klikki. Sellaiset syövät jonkin verran paitsi uusien pelaajien mahdollisuuksia päästä mukaan, kuin myös vanhojen pelaajien, joiden hahmot jäävät klikin ulkopuolisiksi.
Mitä tulee laajenemiseen, huomauttaisin mielelläni, että nykyiselläänkin on vielä useita kyliä, joissa ei ole ensimmäistäkään peliä. Joten onko kylien lisääminen ajankohtaista? Mikäli mukaan otetaan pari uutta maata, olisiko peräti kohdallaan jättää pois muutama kylä Aryliasta, kun ei niille näy käyttöä olevan?
Lisäksi osa kylistä on hyvin irrallaan kaikesta muusta. Hyvä, Mira on pääkaupunki, Arzé on haltioiden kaupunki. Ja sitten on iso kasa kyliä, joilla on nimi ja täplä kartalla, mutta muuta tietoa niistä ei ole. Onko kyseessä kalastajakylä, maalaisyhteisö, kauppakaupunki, vai mikä? Ei ole mitään merkitystä sillä missä pelaa, kun kylät eivät eroa toisistaan. Ehkä sen vuoksi valtaosa peleistä pelataan Mirassa. Oletteko huomanneet?
En minä kuitenkaan runollisesti sanottuna kapuloita ole kehityksen rattaisiin työntelemässä, kunhan halusin antaa kaikille hieman lisää pureksittavaa. Kuten sanoin, minä ja nämä muutokset tuskin vaikutamme toisiimme merkittävästi.